Страницы

ФІЗКУЛЬТУРНО-ОЗДОРОВЧІ ЗАХОДИ У РЕЖИМІ НАВЧАЛЬНОГО ДНЯ


Здоров'я – не все, але все без здоров'я – ніщо.
Сократ
Одним із основних завдань держави у галузі освіти є турбота про здоров’я нації, виховання фізично загартованого підростаючого покоління. Особливо гостро це завдання постає сьогодні у зв’язку із зростанням гіподинамії школярів, зумовленої подальшою інтенсифіка­цією їх розумової праці, з одного боку, і зниженням рухової активності, з ін­шого (діти мало рухаються, менше грають в рухливі ігри через прив'язаність до телевізора і комп'ютера).
За таких обставин планомірне та систематичне проведення фізкультурно-оздоровчої роботи у школі є надзвичайно важливою умовою подолання зазначених негативних тенденцій у сфері життєдіяльності сучасної молоді.
Серед найпоширеніших фізкультурно-оздоровчих заходів в режимі навчального дня школи є: гімнастика до занять, фізкультурні хвилинки й організоване проведення перерв. До цих традиційних заходів додаються  психокорекційні: психогімнастика, кінесіологічні вправи та ін.
Комплекс фізкультурно-оздоровчих заходів, який розробляється вчителем фізичної культури для проведення в режимі навчального дня, сприяє фізичному розвитку, зміцненню здоров'я й загартовуванню організму учнів, підвищенню якості навчальної роботи й виховання дисциплінованості та почуття колективізму.
Фізкультурно-оздоровчі заходи мають бути узгоджені за змістом і навантаженням з навчальною та позакласною роботою кожного класу та всієї школи в цілому. Для їхнього успішного проведення потрібна спільна скоординована робота всього колективу працівників школи.
Малі форми активного відпочинку
Малі форми активного відпочинку на уроці (фізкультхвилинки, динамічні паузи) допомагають запобігти розумовій втомі, пов'язаній із активною розумовою діяльністю та тривалим нерухомим сидінням.
Основні завдання цієї форми роботи:
·       повернути  втомленій  дитині  працездатність, увагу;
·        зняти м'язове, розумове напруження;
·       попередити порушення постави.
Короткочасні фізичні вправи та ігри в процесі уроків і виконання домашнього завдання, сприяють підтриманню активної уваги і підви­щують працездатність на заняттях.
Основні вимоги до вибору вправ до малих форм активного відпочинку:
·       мають відповідати віковим особливостям учнів, бути простими, цікавими та доступними, мати ігровий характер, бути зручними для виконан­ня на обмеженій площі, емоційними й досить інтенсивними;
·       мають бути знайомі дітям, щоб не витрачати час на їх пояснення та розучування;
·        комплекс вправ має спрямовуватися на основні великі м'язові групи і знімати статичну напру­гу, викликану тривалим сидінням;
·       обов'язково слід добирати такі вправи, як потя­гування, випрямляння та вигинання хребта, на розправляння грудної клітки, що виконується з одночасними рухами рук угору і врізнобіч – вони сприяють випрямленню хребта та підви­щують тонус м'язів-розгиначів тулуба;
·       рухи за своїм характером мають бути проти­лежними положенню тулуба, ніг, голови, рук дітей під час занять;
·       вправи мають узгоджуватися з видом і темати­кою занять, характером діяльності;
·       остання вправа має спрямовуватися на знижен­ня фізичного навантаження.
У фізкультурні хвилинки включається зазвичай три вправи. Перше - типу «потягування», впливає на хребет і грудну клітку (випрямляючий), друге - для ніг і третє - для тулубу. Вправи для рук окремо не проводяться, їх слід поєднувати з іншими вправами. У тих випадках, коли фізкультхвилинки проводиться на уроках навчання грамоти, слід у поєднанні з іншими вправами проводити вправи для пальців рук.
Для проведення фізкультурних хвилинок потрібно 1,5 – 2 хвилини. Виконувані вправи не повинні викликати стомлення або збудження дітей. Учитель проводить фізкультурні хвилинки під час уроку, коли це необхідно для покращення стану дітей і підвищення їхньої уваги.
Проведення фізкультурної хвилинки не повинно відображатися на ході уроку. Тому її слід проводити після завершення якого процесу, пов'язаного з навчальними заняттями, наприклад, коли діти закінчили писати фразу або вирішили математичний приклад.
Коли вчитель вважатиме за необхідне провести фізкультурну хвилинку, він оголошує: «Фізкультурна хвилинка». За цим сигналом черговий по класу відкриває кватирку або вікно, а інші діти готуються до виконання вправ. У великих класних кімнатах діти розташовуються в проходах між партами, завжди на одних і тих же місцях. Однак фізкультурні хвилинки проводяться і за партами, стоячи або сидячи.
Виняткове значення фізкультхвилинки мають у роботі з молодшими школярами, котрі швидко втомлюються внаслідок одноманітної роботи. Вну­трішнє гальмування призводить до зниження уваги учнів, а короткочасне виконання фізичних вправ викликає збудження в інших ділянках головного мозку, що сприяє відпочинку.



Комментариев нет:

Отправить комментарий